Čo spôsobujú smartfóny?

Minule som nastúpila do MHD. Všade okolo mňa boli tínedžeri „zavesení“ na mobiloch, ktorí vyzerali ako zombie. Pozerala som okolo seba, ale nikto z nich ma nevnímal. Čo spôsobuje, že nás smartfóny tak pohltili?

Dnes už viacerí odborníci hovoria, že pri interakcii so sociálnymi sieťami a telefónmi sa vylučuje „vinník“ zvaný dopamín. Keď nám príde správa, cítime sa dobre. Sean Parker, prvý riaditeľ Facebooku, dokonca povedal: „Kedykoľvek sa niekomu páči alebo komentuje príspevok, alebo fotografiu, dávame vám malú dopamínovú injekciu.“

Možno ste už počuli, že dopamín riadi potešenie mozgu. Dopamín spôsobuje, že sa cítite dobre, a preto vás motivuje k určitému správaniu, akým je napríklad jedenie. Webový portál Psychology Today uvádza, že výskum posledných rokov tento názor mení. Namiesto doterajšieho presvedčenia, že dopamín vám spôsobuje potešenie, sa ukazuje, že dopamín spôsobuje chcenie, túžbu a vyhľadávanie.

Ďalej pokračuje: „S internetom a sociálnymi sieťami máte teraz takmer okamžité uspokojenie vašej túžby hľadať. Dopamín vás naštartuje k hľadaniu, potom dostanete odmenu za hľadanie, vďaka ktorému sa budete snažiť hľadať ešte viac. Stane sa ťažšie a ťažšie prestať sa pozerať na emaily, zastaviť odosielanie textových správ alebo prestať kontrolovať váš mobilný telefón, aby ste zistili, či máte správu. Dopamínový systém je obzvlášť citlivý na „podnety“, že prichádza odmena. Takže, ak sa objaví zvuk pri príchode textovej správy alebo emailu, zvyšuje to návykový efekt.“

Keďže mladá generácia sa už do sveta informačných technológií narodila, je nimi omnoho viac ovplyvnená. Nemôžete mládež nútiť žiť tak, ako sa žilo kedysi, ale môžete:

·         sa ubezpečiť, že existuje rovnováha; 

O tej môžeme hovoriť, ak sa deti venujú informačným technológiám, ale nie sú ich používaním posadnutí.

·         vytvoriť spoločne pravidlá o používaní informačných technológií;

Tie by mali platiť pre všetkých členov domácnosti a môžu napríklad zahŕňať to, že sa telefóny nebudú používať počas večere, počas niektorých spoločných aktivít alebo pred spaním. Tu treba myslieť na to, že po skončení školy si deti ešte píšu so svojimi kamarátmi, s ktorými sa iba pred chvíľou rozlúčili. Preto pravidlo, že po škole si hneď spravia domáce úlohy a až potom sa budú hrať s telefónmi nemusí fungovať.

·     naučiť deti, že ak potrebujú niečo spraviť a sústrediť sa, je dobré vypnúť upozornenia na svojich mobiloch.

Tie ich totiž od práce neustále rozptyľujú.

Rodičia by mali rešpektovať, že táto generácia sa narodila do virtuálneho sveta. Na rozdiel od našej generácie je hranica medzi skutočným a virtuálnym svetom veľmi tenká. Lepšie, ako odháňať ich od počítačov a telefónov, je stanoviť si jasné pravidlá o ich používaní.

V tom, ako vytvoriť pravidlá, vám môže pomôcť aj jeden z programov. Ak sa chcete dozvedieť, ako s podobnými situáciami zápasia iní rodičia alebo sa chcete o niečom poradiť, pridajte sa do uzatvorenej facebookovej skupiny Mamy tínedžerov.

Zdroj: https://www.psychologytoday.com/us/blog/brain-wise/201209/why-were-all-addicted-texts-twitter-and-google

Petra Hampl je certifikovaná rodinná koučka. Pracuje s rodičmi detí. Zaoberá sa posilnením a zlepšením vzťahov medzi rodičmi a deťmi. Pri svojej práci rieši otázky, ako si u detí získať rešpekt a úctu, vymeniť hádky za spoluprácu a lepšie svojim deťom rozumieť.

Stiahnite si ebook zadarmo:

4 KROKY, AKO ZMENIŤ BOJ S VAŠIMI DEŤMI NA SPOLUPRÁCU

Stlačením tlačidla "Stiahnuť zadarmo", súhlasíte s tým, že vám pošlem na vložený email e-knihu 4 kroky, ako zmeniť boj s vašimi deťmi na spoluprácu a ďalej vám budem posielať len emaily s rovnakou alebo príbuznou tematikou - teda zaujímavým obsahom z oblasti výchovy detí v predtínedžerskom a tínedžerskom veku. Pre získanie ešte potvrďte overenie emailu, ktorý vám bude do schránky ihneď odoslaný. Na emaily sa môžete tešiť spravidla 1x za 14 dní. Ak narazím na zaujímavú tvorbu niekoho ďalšieho, rada dám o jeho práci vedieť. Pokiaľ už nebudete chcieť email newslettre ďalej dostávať, kedykoľvek sa môžete odhlásiť a tento súhlas odvolať prostredníctvom odhlasovacieho odkazu v každej kampani. Viac o našich zásadách spracovania osobných údajov nájdete tu.