Posledné 2 princípy, ako koučovať svojho tínedžera a vybudovať si s ním dobrý vzťah sú:
6. Zodpovednosť
Zodpovednosť by mala prislúchať veku a schopnostiam tínedžerov. Ak im zveríme úlohy, v podstate ich robíme zodpovednými za tieto úlohy.
Pri jednej mojej klientke, kde bolo cieľom preniesť viac zodpovednosti na dcéru a odbremeniť mamu aspoň trošku od chodu celej domácnosti, to fungovalo tak, že keď bolo treba niečo spraviť, mama dala príkaz a dcéra ho mala nasledovať. To bol, ale ten lepší prípad, pretože vo väčšine času si robila všetko sama.
Po tom, ako sme sa naučili vytvárať dohody a preniesť zodpovednosť za niektoré domáce práce na dcéru, robila ich. Boli to jej úlohy a jej zodpovednosť. Namiesto pokynov totiž dostala dôveru, že bude na svoje povinnosti myslieť a zvládne ich.
Čo chcem týmto celým povedať je, že ak tínedžerom zveríte nejakú úlohu, za splnenie ktorej budú zodpovedať, učíte ich tým samostatnosti a zodpovednosti.
7. Samostatnosť
Každá sloboda má svoje mantinely. Nemôžeme si robiť úplne, čo chceme. Ani dospelácka sloboda nie je bezhraničná a ak si robíme, čo chceme a nepozeráme pritom ani doprava, ani doľava, tak potom musíme platiť za následky, ktoré z toho vyplynuli. A takto nejako by to malo vyzerať aj v prístupe, k tínedžerovi.
Ak si chce požičať od rodičov auto, neznamená to iba, že ho potom nepoškodené vráti. Znamená to, že dotankuje benzín a tiež to môže znamenať, že ho raz za čas umyje, alebo sa bude nejako podieľať na jeho údržbe. To je sloboda v pravom slova zmysle.
Ale aby samostatnosť nedopadla úplne katastrofálne, predchádza jej zodpovednosť. Až potom môže prísť samostatnosť. Preto jednotlivé princípy, o ktorých som písala, majú svoju postupnosť, nadväzujú na seba. Čiže tak, ako by bolo fajn, aby bol tínedžer zodpovedný ešte predtým, ako mu dáme slobodu, tak ani spoluprácu a zodpovednosť nevieme budovať bez toho, aby tam bol vzájomný rešpekt, porozumenie, ocenenie a podpora.
Stiahnite si ebook zadarmo:
4 KROKY, AKO ZMENIŤ BOJ S VAŠIMI DEŤMI NA SPOLUPRÁCU